Sveriges första vindtunnel

Bromma

Investera i Sveriges första vindtunnel för inomhusflygning. Bodyflight är ett projekt för alla som älskar fallskärmshoppning, men också för dem som inte vill (vågar) kasta sig ut från ett flygplan. Investera och bli långsiktig delägare i ett väl positionerat projekt som med din hjälp kan bli först ut på den svenska marknaden.

Projektet fullfinansierat

Reservationstiden för projektet stängde 31 augusti 2014 med 56 % finansierat.

Diskussioner med investerare fortsatte kommande månader och bygget av vindtunneln blev fullfinansierat i oktober 2014. Vindtunneln planerar att öppna i mars 2015.

Boka tid för flygning och läs mer om projektet på www.bodyflight.se

Drömmen om att flyga

Martin och Micha, båda aktiva fallskärmshoppare, har i många år drömt om att bygga en vindtunnel för inomhusflygning.

Arbetet drog igång på allvar i december 2012 och är det projekt av sitt slag i Sverige som kommit längst. Projektet beviljades bygglov i maj 2014 och teamet är nu i full gång med rivning och sanering.

Både ett fritidsnöje och en träningsform

Bodyflight eller inomhusfallskärmshoppning är både ett fritidsnöje och en träningsform. Principen bygger på att man flyger på en luftstråle i en glaskammare som simulerar fartvinden i ett fallskärmshopp i fritt fall.

Det betyder att de rörelser du kan göra i Bodyflight är samma som du kan göra i fria luften. Fallskärmshoppare har i åratal använt sig av Bodyflight för att öva sina färdigheter, men då kallat det för att ”tunnla”.

Liknande anläggningar som vår som är på gång i Bromma har funnits i USA i över 20 år och i Europa har Bodyflight blommat ut de senaste 5 åren.

Ett nöje för alla

Många av de som flyger Bodyflight är förstagångsflygare, dvs. personer i alla åldrar utan erfarenhet av vare sig vindtunnlar eller fallskärmshoppning. Vi kommer att använda certifierade coacher som följer med förstagångsflygare i kammaren. Dels för att ge en positiv och rolig upplevelse och dels för att garantera säkerheten.

Bodyflight är det perfekta alternativet till bowling, femkamp eller liknande. Men roligare! Kickoffen, svensexan och möhippan i vår vindtunnel kommer ge minnen för livet.

Investeringens styrkor

  • Först ut på marknaden med starkt stöd från en bred bas av fallskärmshoppare
  • Beprövat framgångskoncept i övriga Europa och USA
  • Har tecknat distributionsavtal med upplevelseleverantören Live It
  • Vindtunneln har förprojekterats av ÅF och rivning och sanering har inletts
  • Har tecknat långsiktigt hyresavtal för lokalen
  • Var först med att testa - gratis flygningar ingår som investerarbonus

Reservera andelar i projektet nu

Missa inte chansen att reservera andelar i projektet. Vid tidsperiodens utgång kommer du att få ett erbjudande om att teckna aktier i bolaget. Notera dock att det är bolaget som beslutar om vilka som får erbjudande om att teckna aktier för det fall emissionen skulle bli övertecknad.

Följ rivningsarbetet av vindtunneln inifrån

3D-flygning över byggprojektet

Marknadsföring genom Live it

Drömmen om att flyga

Projektets förutsättningar

Antalet vindtunnlar för nöjes- och träningsflygning har stadigt ökat internationellt de senaste åren. Anledningarna är framför allt att tekniken möjliggör en energieffektiv och väderoberoende upplevelse som uppfattas som ny i upplevelseindustrin.

Teamet bakom projektet har därför sedan december 2012 letat efter lämplig placering för en vindtunnel i stockholmsområdet. En grundförutsättning för att kunna driva en vindtunnel på ett affärsmässigt sätt är en anpassningsbar lokal samt mark i ett bra läge med närhet till goda kommunikationer.

Att finna en centralt placerad plats för uppförande av en vindtunnel i ett storstadsområde har visat sig vara svårt, bland annat på grund av detaljplanekrav, närhet till bebyggelse etc. Många vindtunnlar i Europa ligger därför i utkanten av storstäder, eller på mindre orter.

Läge och område

Under årsskiftet 2013/2014 lyckades teamet erhålla kontrakt på Mälteriet i före detta Prippsbryggeriet i Ulvsunda, Bromma. Placeringen på Mälteriet är, jämfört med många europeiska tunnlar, ett mycket bra och centralt läge. Platsen ligger nära Bromma flygplats, ett antal högtrafikerade vägleder och tvärbanan, vilket borgar för goda kommunikationer.

Vår centrala placering nära en flygplats och allmänna kommunikationer gör vindtunneln konkurrenskraftig ur ett nationellt och internationellt perspektiv. Lokalen vars totala yta uppgår till 4 500 kvadratmeter har en mycket stor potential även för andra upplevelser vilket gör att den ekonomiska risken för vindtunnelverksamheten blir lägre då projektet har fler naturliga intäktsmöjligheter.

Nytt koncept och egen design

Vi har arbetat hårt på att ta fram ett eget koncept och egna ritningar till en vindtunnel eftersom ett sådant upplägg ger större potential att växa och utvecklas. Att äga sitt koncept ger en utvecklingspotential som en färdigköpt tunnel inte ger. Luftkvaliteten i vindtunneln ska tillfredställa även avancerade fallskärmshoppare, något vi är måna om då sporten ligger oss varmt om hjärtat.

Vi är övertygade om att en vindtunnel i Stockholm kommer ge sporten en skjuts framåt och att det finns synergieffekter av att samarbeta med fallskärmsklubbar i hela landet.

Projektering

Konstruktion av vindtunneln har redan förprojekterats av ÅF på bolagets bekostnad. Konstruktionsritningarna kommer att tas fram av TH Konsult AB vilka tidigare genomfört konstruktionsarbeten i närliggande lokaler för bland annat Bauhaus och Citygross.

Kapitalbehov

Nyemissionen syftar till att delfinansiera projekteringen och byggnationen av vindtunneln. Rivning och sanering har redan påbörjats på bolagets bekostnad.

Det totala behovet av eget kapital under de första sex åren är beräknat till sju miljoner kronor, vilket i sammanhanget anses lågt. Nyemissionen beräknas täcka behovet av eget kapital för åren 2015 - 2020. Bolaget bedömer att full finansiering av byggnationen kan nås redan under hösten 2014 även om nyemissionen inte fulltecknas.

Tobias Pontvik

Marknadsföring och sälj

Bakgrund inom marknadsföring och entreprenörskap. Framgångsrik och uppskattad instruktör inom fallskärmshoppning med över 1800 fallskärmshopp. Organisatör av flertalet vindtunnelläger runt om i Europa. Organiserar för tillfället tunnelläger för Europas mest framgångsrika coacher och vindtunnelflygare. Fallskärmshoppare sedan 2008.

Micha Velasco

Juridik och ekonomisk styrning

Micha är utbildad jurist och sitter i styrelsen i flertalet bolag. Utöver Bodyflight är han aktiv i tre andra företag med innovationsutveckling, gymverksamhet och konsultverksamhet inom juridik och lobbying. Fallskärmshoppare sedan 2009.

Martin Dahl

Byggnation, rivning och fundraising

Martin har en bakgrund som entreprenör och konsult och var med i starten av www.maskinsok.se (Transportkonsulterna). Martin arbetar med finansiell styrning på Mellansvenska maskin AB och har tidigare konsultat åt gruvindustrin i sex år i Sverige och Kazakstan, bland annat Eureka Mining, SMS drilling och Dragon Mining. Fallskärmshoppare sedan 2011.

Stefan Burström

Teknisk utveckling, strategiska frågor och immateriella rättigheter

Stefan är utbildad civilingenjör i Teknisk fysik och har 15 års erfarenhet av teknikintensiva startupföretag. Uppskattad instruktör i fallskärmshoppning med över 4000 hopp och medlem i svenska landslaget i fallskärmshoppning. Driver för närvarande en egen konsultverksamhet inom IT-utveckling. Fallskärmshoppare sedan 2000.

Bonus för investerare

Alla som investerar i projektet kommer att:

  • Få komma på rundvandring på området
  • Bli VIP-gäst på invigningen
  • Bli erbjuden två gratis flygningar i tunneln

Intresserad av detta projekt? Registrera ett konto eller logga in för att få veta mer.

Registrera konto

Rest kapital

  6.000.000 kr

Antal investerare 16
Investeringsslag Preferensaktier
Årligt avkastningsmål 20+ %
Minimiinvestering 12.000 kr
Detta projekt är fulltecknat och vi tar inte längre emot reservationer.
Miriam
Några frågor?
Kontakta mig så berättar jag mer!
Miriam
Kundservice

Risker?

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i projekten kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.

Läs mer om risker