De 3 magiska orden: location, location, location.

Du har säkert hört de förut. Location, location, location - läge, läge, läge.

Tre ord som anses som det viktigaste av allt när det gäller fastigheter och som blivit mäklarnas favoritmantra. Men vad menas egentligen? Är det bara upprepningar av samma ord eller finns det en djupare innebörd?


Det primära i detta talesätt är att läget är den absolut mest avgörande faktorn när man talar om värdet på en fastighet. Läget är statiskt och konstant över tid, men i princip allt annat i en byggnad går att ändra; såsom planlösning, hyresgäster, ytskikt och funktion. Men vilket som är det bästa läget är inte alltid lätt att definiera.

Det kan vara bästa adressen, högsta läget i fastigheten eller varför inte huset med sjöutsikt. För att hitta rätt läge kan det vara bra att lära sig att tänka i olika nivåer.

Nivå 1 (Location)

Undersök hur makroläget ser ut i kommunen eller regionen. Hur ser långsiktiga utbudet och efterfrågan ut för just den typ av fastighet du tittar på? Hur tror du det kommer att utveckla sig på sikt? Hur ser näringsliv, infrastruktur och kommunikationer ut? Är det värt att bygga ungdomsbostäder i en region med stor utflyttning av unga? Lär dig att titta på förutsättningarna från ett helikopterperspektiv.

Nivå 2 (Location)

Se över konkurrens och det lokala marknadsläget för den typ av fastighet du tittar på. Finns tillräcklig köpkraft för den typen av projekt och är hyresnivåerna marknadsmässiga? Är det verkligen läge att bygga ett nytt affärshotell i en stad utan näringsliv att tala om?

Nivå 3 (Location)

Jämför ditt objekt med liknande närliggande objekt. Är fastigheten skymd av andra hus eller är det rent utav sjöutsikt? Går lagerbyggnaden att nå från de stora närliggande vägarna? Ta reda på förutsättningarna och försök sätta dig in i en eventuell hyresgästs eller boendes behov.

Du kanske även gillar: